2025. március 5., szerda

137. zsoltár ( Eκρεμάσαμεν τὰ ὄργανα ἡμῶν. ) ~ Boldogok, akik szomorúak, mert majd megvigasztalják őket. ( Μακάριοι οἱ πενθοῦντες, ὅτι αὐτοὶ παρακληθήσονται. )


"Hogy az babiloni vizeknél ültünk,
Ott mi nagy siralomban kesergettünk;
Az szent Sionról megemlékezvén,
Kinél gyönyörűségesb hely nincsen.
Az nagy búnak és bánatnak miatta,
Hegedűnket függesztettük fűzfákra.

 Azkik minket fogva tartottak, kértek,
Hogy valamit hegedülnénk nékiek,
És mondanánk sioni éneket,
Felelvén mondtuk: Miképpen lehet?
Hogy dicsérhetnénk az Úr Istent vígan
Énekelvén ez idegen országban.

Imé, néked én azt nyilván felelem,
Hogy hegedülésemet elfelejtem
Előbb, hogynem az Jeruzsálemet,
Míg ez fogságban tartnak engemet,
Bár ínyemhez ragadjon az én nyelvem,
Ha Jeruzsálemre nem ohajt szívem."

( Szenci Molnár Albert )

"Hogy édes hazánkból fogságra jutánk,
Babilon földjére messze távozánk,
Útban, vizek mellett egy helyt megnyugvánk,
Édes hazánkon könnyezénk, zokogánk.

Istenünk házát, szép Siont említénk,
Romlott hazánk puszta földjét kesergénk,
Kire soha nem nézünk, azt ítélénk,
Minden vígságunkat ott letevénk.

Édes muzsikánkat, mi citeránkat,
Vízi fűzekre akasztánk lantunkat,
Halálos bánatra adánk magunkat,
De a pogány nem eléglé mi búnkat.

Rontá, töré szép hazánkat, pusztítá,
A beteget sírni, nyögni sem hagyá,
A rabokat víg nótákra unszolá,
Hogy nyavalyán örüljenek, kíváná.

Uratok, Istenetek szent házában,
Amely éneket mondtatok Sionban,
Mondjatok most itt olyat a javában,
Talán, ha szép, megtanuljuk hazánkban.

Sionbeli éneket de hogy mondjunk?
Pogány földön szent nótát de hogy vonjunk?
Isteni dicsérettel csúfolkodjunk?
Nem e földre való, amit ott mondtunk.

Azóta, hogy szép hazánkból eljöttünk,
Belőled, szép Jeruzsálem, kikeltünk,
Minden világi jót mi elfeledtünk,
Nem tud lantot pengetni már mi kezünk.

Lantra nem mozdul, megragadt mi nyelvünk,
Valamíg Jeruzsálem nélkül élünk,
Míg hazánkról éneket nem kezdhetünk,
Addig énekre nincs kezünk és nyelvünk."

( Bogáti Fazakas Miklós )

"Ennek hallatára Pilátus megkérdezte, hogy Galileába való-e. Amikor megtudta, hogy Heródes uralma alá tartozik, elküldte Heródeshez, aki azokban a napokban épp Jeruzsálemben tartózkodott. Amikor Heródes meglátta Jézust, nagyon megörült. Régóta szerette volna látni, mert sokat hallott felőle, s remélte, hogy valami csodát tesz a jelenlétében. Sokat faggatta, de nem méltatta feleletre. A főpapok és az írástudók is elmentek, és hevesen vádolták. Heródes udvarával együtt gúnyt űzött belőle, csúfságból fehér ruhába öltöztette, aztán visszaküldte Pilátushoz. Ezen a napon Heródes és Pilátus jó barátok lettek, bár azelőtt haragban voltak."

( Lk 23,6-12 )

Πιλᾶτος δὲ ἀκούσας ἐπηρώτησεν εἰ ὁ ἄνθρωπος Γαλιλαῖός ἐστιν,
καὶ ἐπιγνοὺς ὅτι ἐκ τῆς ἐξουσίας Ἡρῴδου ἐστὶν ἀνέπεμψεν αὐτὸν πρὸς Ἡρῴδην, ὄντα καὶ αὐτὸν ἐν Ἱεροσολύμοις ἐν ταύταις ταῖς ἡμέραις.
ὁ δὲ Ἡρῴδης ἰδὼν τὸν Ἰησοῦν ἐχάρη λίαν, ἦν γὰρ ἐξ ἱκανῶν χρόνων θέλων ⸃ ἰδεῖν αὐτὸν διὰ τὸ ἀκούειν περὶ αὐτοῦ, καὶ ἤλπιζέν τι σημεῖον ἰδεῖν ὑπ’ αὐτοῦ γινόμενον.
ἐπηρώτα δὲ αὐτὸν ἐν λόγοις ἱκανοῖς · αὐτὸς δὲ οὐδὲν ἀπεκρίνατο αὐτῷ.
εἱστήκεισαν δὲ οἱ ἀρχιερεῖς καὶ οἱ γραμματεῖς εὐτόνως κατηγοροῦντες αὐτοῦ.
ἐξουθενήσας δὲ αὐτὸν καὶ ὁ Ἡρῴδης σὺν τοῖς στρατεύμασιν αὐτοῦ καὶ ἐμπαίξας περιβαλὼν ἐσθῆτα λαμπρὰν ἀνέπεμψεν αὐτὸν τῷ Πιλάτῳ.
ἐγένοντο δὲ φίλοι ὅ τε Ἡρῴδης καὶ ὁ Πιλᾶτος ⸃ ἐν αὐτῇ τῇ ἡμέρᾳ μετ’ ἀλλήλων · προϋπῆρχον γὰρ ἐν ἔχθρᾳ ὄντες πρὸς αὑτούς.

"Majd miután elverték végül az éhet, a szomjat,
akkor a kérőknek más gond kélt már a szivükben,
énekszó és tánc, mely a víg lakomák koronája;
hát gyönyörű kitharát helyezett a kezébe a hírnök
Phémíosznak, a kérők kényszerü énekesének.
Ő meg a húrba kapott s kezdett is zengeni szépen,
s Télemakhosz megszólította bagolyszemü Pallaszt,
hozzá hajtva fejét, hogy a többi ne értse, amit mond:
„Jó idegen, mondd, megharagudsz-é, hogyha kimondom?
Látod, ezeknek egyéb gondjuk sincs, lant szava s ének;
könnyü nekik, hisz a más vagyonát boszulatlan emésztik,
s néki fehér csontját valahol rothasztja a zápor,
míg a mezőn fekszik, vagy a vízben hányja a hullám.
Hisz csak látnák őt, hogy még hazatér Ithakába,
mindegyikük jobban sóvárgana fürge inakra,
mint bőségre, aranyra s a nagyszerü öltözetekre.
Csakhogy a rossz sors őt bizony elveszitette, nekünk sincs
már vigaszunk, ha beszéli is egy s más földi halandó,
hogy megjön; hazatértének már napja enyészett.
Most pedig áruld el nekem azt és szólj egyenes szót:
honnan jössz te, ki vagy? hol a városod és a szülőid?
míly bárkán jöttél ide, és Ithakába hajósok
hogy hoztak? s magukat kiknek vallják dicsekedve?
mert hisz hogy gyalog érkeztél ide, vélve se vélném.
S mondd nekem azt is el őszintén, hadd tudjam egészen:
most legelőször jössz hozzánk, vagy az édesapámnak
voltál már vendége, hiszen jártak palotánkban
jó sokan, és ő is forgott házába sokaknak.”
 
"Könnyrefakadt és így intette az isteni lantost:
„Phémiosz, oly sok más bűvös dalt tudsz hiszen úgyis,
férfiu- s isteni-tettekről, mit hirdet a dalnok:
abból zengj egyet, míg itt ülsz köztük: a kérők
csöndben igyák csak a bort azalatt; s hagyd abba e gyászos
dalt, mely keblemben kedves szivemet szakadatlan
gyötri, hisz énrám szállt a leginkább nemfeledő gyász.
Mert oly főre kivánkozom és emlékszem örökké,
roppant híre kinek Hellásztól Argoszig ért el.”
(Odüsszeia)
Τότε κι ο κήρυκας φέρνει και δίνει την πανέμορφη κιθάρα στου Φήμιου τα χέρια, που τραγουδούσε στους μνηστήρες από ανάγκη· έκρουσε ωστόσο τις χορδές, ψάχνοντας τον σκοπό για ωραίο τραγούδι. 
( Οδύσσεια )

„Boldogok a lélekben szegények, mert övék a mennyek országa. Boldogok, akik szomorúak, mert majd megvigasztalják őket. Boldogok a szelídek, mert övék lesz a föld. Boldogok, akik éhezik és szomjazzák az igazságot, mert majd eltelnek vele. Boldogok az irgalmasok, mert majd nekik is irgalmaznak. Boldogok a tiszta szívűek, mert meglátják az Istent. Boldogok a békességben élők, mert Isten fiainak hívják majd őket. Boldogok, akik üldözést szenvednek az igazságért, mert övék a mennyek országa. Boldogok vagytok, ha miattam gyaláznak és üldöznek benneteket és hazudozva minden rosszat rátok fognak énmiattam. Örüljetek és ujjongjatok, mert nagy lesz a mennyben a jutalmatok! Így üldözték előttetek a prófétákat is." 

( Mt 5,3-12 )


( Μακάριοι οἱ πτωχοὶ τῷ πνεύματι, ὅτι αὐτῶν ἐστιν ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν.
μακάριοι οἱ πενθοῦντες, ὅτι αὐτοὶ παρακληθήσονται.
μακάριοι οἱ πραεῖς, ὅτι αὐτοὶ κληρονομήσουσι τὴν γῆν.
μακάριοι οἱ πεινῶντες καὶ διψῶντες τὴν δικαιοσύνην, ὅτι αὐτοὶ χορτασθήσονται.
μακάριοι οἱ ἐλεήμονες, ὅτι αὐτοὶ ἐλεηθήσονται.
μακάριοι οἱ καθαροὶ τῇ καρδίᾳ, ὅτι αὐτοὶ τὸν θεὸν ὄψονται.
μακάριοι οἱ εἰρηνοποιοί, ὅτι αὐτοὶ υἱοὶ θεοῦ κληθήσονται.
μακάριοι οἱ δεδιωγμένοι ἕνεκεν δικαιοσύνης, ὅτι αὐτῶν ἐστιν ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν.
μακάριοί ἐστε ὅταν ὀνειδίσωσιν ὑμᾶς καὶ διώξωσιν καὶ εἴπωσιν πᾶν πονηρὸν καθ’ ὑμῶν ψευδόμενοι ἕνεκεν ἐμοῦ.
χαίρετε καὶ ἀγαλλιᾶσθε, ὅτι ὁ μισθὸς ὑμῶν πολὺς ἐν τοῖς οὐρανοῖς · οὕτως γὰρ ἐδίωξαν τοὺς προφήτας τοὺς πρὸ ὑμῶν.)

"Gyöngyök nem keletkeznek mindenhol a tengerben.
Elbeszéltem már tinéktek:
gyöngy egy édes esőcseppből keletkezik,
amely a héjon keresztül a kagylóba kerül.

A halászok alábuknak a mélybe.
s fölhozzák a tenger mélyéről a gyöngyöket.
És minden halász megtalálja - szerencséjéhez mérten
mi néki rendeltetett.
A halászok elviszik a gyöngyöket a kereskedőkhöz.
a kereskedők pedig elviszik őket a királyokhoz.
Így van ez a szent eklézsiával is,
amelyet az élő lelkekből gyűjtenek össze.

A lelkek bekerülnek az emberiség testébe,
ahogyan az édes esőcseppek a kagylóba.
Egybegyűjtik őket az élet tengeréből,
és a magasba viszik őket.
Az apostolok a halászokhoz hasonlatosak.
a kereskedők a mennyek megvilágosultjaihoz,
a királyok pedig a hatalmas fény-eonokhoz.

Most minden lélek, mely az emberiség testében érik,
és önmagát azután képes megszabadítani belőle,
fölemeltetik a fény-eonokhoz.

Buzgólkodjatok és küzdjetek hát, szeretteim,
hogy tiszta gyöngyökké váljatok,
s hogy a Világosság halászai
a mennyekbe vezéreljenek benneteket,
hogy békét találhassatok
az örök Életben!" 

( Máni, Kephalaia, A gyöngy példázata )

"Álljatok helyt az üldöztetésekben!
Maradjatok rendíthetetlenek a kísértésekben,
amelyek eljönnek reátok!
Erősítsétek meg magatokat a parancsolatokban,
amelyeket tinéktek adtam!
Csakis így menekülhettek meg
a második haláltól,
és így szabadulhattok meg a láncoktól
amelyekből minden életre való remény eltűnt.
Csakis így menekültök meg majd a nyomorúságos végtől
mely a hazugokra és káromlókra vár,
akik saját szemükkel látták az igazságot,
ám mégis elfordultak tőle.
Ők a büntetés rendjébe jutnak majd,
ahol az életnek egyetlen napja sem virrad föl többé
A ragyogó Világosság elrejti majd önmagát előlük,
és azidőtől fogva nem láthatják majd őt.
Elvonják a levegőt és a szelet,
és így az éltető lélegzetet nem kapják meg többé
Elveszik tőlük a vizet és a harmatot,
s ezeket többé meg nem ízlelhetik.
Üdvösség azoknak, akik megszabadulnak
a végtől,
mely a hazugokra rejtetten vár!" 

( Kephalaia, Mani: Gyöngy-énekek )

"Egy kakas a szeméten vakargatván keres valamit enni. És talála egy szép gyöngyet. Látván kedig azt monda: Bezzeg szép fényes állatot találtam. De meccek vele? Nem adnék egy árpaszömet rajta etc.

ÉRTELME
A bölcs Ezópus e fabulával megcsúfolja a tudatlan és goromba népeket, kik semmi írást, avagy egyéb szép mester és bölcs dolgokat nem tanultanak, és miért hogy ítélet nélkül valók, nem tudják azokat megböcsülleni: avval kedig megelégösznek, hogy valami foldozással ételt, italt és a mindennapi életre valót találhatnak, mint a szebeni szűcs mondja volt, midőn a szép török lovat dícsírik volt előtte: Bizony szép és kellemes marha volna, ha ködment tudna csinálni; de nem tud: mire való ez okáért?" 

( Heltai Gáspár, Fabulák, 1. fabula, A kakasról és a gyönygről )

"76. Jézus mondta: A királyság kereskedőemberhez hasonló, akinek árui vannak és talált egy gyöngyöt. Ez a kereskedő okos. Eladja áruit, megvásárolja az egyedüli gyöngyöt. Ti is keressétek és kutassátok a kincset, mely nem enyészik és maradandó, a helyet, ahová molyok be nem férkőznek, hogy megegyék és férgek nem emésztik meg." 

( Tamás evangélium, Apokrifek, 307 )

"Szívdobogva figyelt. (...) Mikor Jehuda feltekintett, már túl voltak a lakomán és ezt énekelték:

Boldog, aki nem jár gonoszak tanácsán, a bűnösök útján meg nem áll és nem telepszik csúfolódók székébe!

Világos, fényes, selymes női hangok vegyültek a vastag férfihangok harsogásába, az ének kizúdult az ablakon, mint a vízesés. Gyermekek kacagtak, mint a gyöngy." 

( Kodolányi János: Én vagyok, 293 )

"Ami legjobb bennünk, az úgyis mindig kimondatlan marad, önnön mélyében pihen, mint gyöngy a tenger fenekén." 

( Hölderlin, Hüperion, 210 )



CXXXVII. zsoltár

Μακάριοι οἱ πενθοῦντες, ὅτι αὐτοὶ παρακληθήσονται.



Boldog mind a szomorú

ki - emlékszik szép 

ártatlanságára. mit 

elvesztett kérők

és heródesek között. 

Mutass most csodát nekünk: 

szórakoztass minket.

ὅτι ἐκεῖ ἐπηρώτησαν ἡμᾶς οἱ αἰχμαλωτεύσαντες ἡμᾶς λόγους ᾠδῶν καὶ οἱ ἀπαγαγόντες ἡμᾶς ὕμνον·


Inkább álltunk karbatett 

kézzel állva és 

élesre zárt ajkakkal

gúnyolóink előtt

ἐκρεμάσαμεν τὰ ὄργανα ἡμῶν· 

de nem pergett igazgyöngy 

tőlünk disznók elé.

πῶς ᾄσωμεν τὴν ᾠδὴν Κυρίου ἐπὶ γῆς ἀλλοτρίας;


 "Bábel folyói mentén ültünk és sírtunk:
a Sionra emlékeztünk.

Ἐπὶ τῶν ποταμῶν Βαβυλῶνος ἐκεῖ ἐκαθίσαμεν καὶ ἐκλαύσαμεν ἐν τῷ μνησθῆναι ἡμᾶς τῆς Σιών. 

 2Azon a földön a fűzfákra
akasztottuk hárfáinkat.

ἐπὶ ταῖς ἰτέαις ἐν μέσῳ αὐτῆς ἐκρεμάσαμεν τὰ ὄργανα ἡμῶν· 

 3Mert dalt akartak hallani,
akik elhurcoltak minket.
Elnyomóink öröméneket követeltek:
„Zengjetek nekünk dalt a Sionról!”

ὅτι ἐκεῖ ἐπηρώτησαν ἡμᾶς οἱ αἰχμαλωτεύσαντες ἡμᾶς λόγους ᾠδῶν καὶ οἱ ἀπαγαγόντες ἡμᾶς ὕμνον· ᾄσατε ἡμῖν ἐκ τῶν ᾠδῶν Σιών.   

4De hogyan énekeljünk
éneket az Úrról
az idegenek földjén?

πῶς ᾄσωμεν τὴν ᾠδὴν Κυρίου ἐπὶ γῆς ἀλλοτρίας; 

 5Jeruzsálem, ha elfeledkezem rólad,
száradjon le a jobbom!

ἐὰν ἐπιλάθωμαί σου, Ἱερουσαλήμ, ἐπιλησθείη ἡ δεξιά μου· 

 6Nyelvem tapadjon ínyemhez,
ha nem emlékezem meg rólad:
ha Jeruzsálemet nem helyezem
minden örömem fölé!"

κολληθείη ἡ γλῶσσά μου τῷ λάρυγγί μου, ἐὰν μή σου μνησθῶ, ἐὰν μὴ προανατάξωμαι τὴν Ἱερουσαλὴμ ὡς ἐν ἀρχῇ τῆς εὐφροσύνης μου.

 

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/egesz-eletere-szoloan-kell-vezekelnie.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/06/konnyek-mely-elme-dus-elet-irant-hevul.html

https://boatswain69.blogspot.com/2022/04/o-crux-benedicta-winnerek-utja-iii-ha.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/nem-nehez-ertelmesen-beszelni-az.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/07/akarcsak-tobbi-bolond-messiasok.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/05/kereszt.html

https://boatswain2.blogspot.com/2023/11/46-siras-jo-jo-almaert-is-megerdemlik.html

https://boatswain2.blogspot.com/2024/02/a-filozofia-korusa-125-igyekezzetek.html

https://boatswain2.blogspot.com/2023/12/a-filozofia-korusa-90-aki-en-vagyok.html

https://boatswain69.blogspot.com/2022/12/gnosztikus-irodalom-lxxvii-xxxiii.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/09/milyen-ez-az-alma.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/10/a-szepseg-az-isten.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/01/gnosztikus-irodalom-xcv-liv-fenykapu-1.html

https://boatswain69.blogspot.com/2022/12/mondd-hogy-eljott-feltamadas-kovess.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/07/menjunk-innen-barataim-mi-edes-hazankba.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/10/az-ido-betelt-es-isten-orszaga-kozel.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/05/i-megyek-is-fuvet-nyirni-i.html

https://boatswain69.blogspot.com/2022/03/szokratizmus-ii-nagy-muveszet-mezonek-2.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/10/belem-esett-az-szo-mint-nyugalmas-toba.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/06/a-belso-lenyeget-vettem-at-iv-zombik.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/09/a-bolond-profeta-vii-masodik-d.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/10/trombita-7-feherruhas-sereg-ii_3.html


https://boatswain69.blogspot.com/2021/11/pecsetgyuru-emberi-nemzetseget-eloszor.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/06/manicheusok-i-there-is-none-that-can.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/nyolcadik-utolso-szabaly-enekelj.html

https://boatswain69.blogspot.com/2022/05/a-megvaltas-uj-kezdet-v-isten-alkotta.html

https://boatswain69.blogspot.com/2022/12/gnosztikus-irodalom-xxiii-nag-hammadi.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/07/buszke-mosoly.html

https://boatswain2.blogspot.com/2023/12/manicheusok-13-buzgolkodjatok-es.html

https://boatswain2.blogspot.com/2024/07/rilke-vii-valami-bekito-es-messze-feny.html

https://boatswain2.blogspot.com/2023/12/manicheusok-4-es-fenykoszoru-lett-az-o.html

https://boatswain2.blogspot.com/2023/12/manicheusok-5-eme-lelkek-baljos.html

https://boatswain2.blogspot.com/2024/07/omlas-elott-remeny-viz-mely.html

https://boatswain2.blogspot.com/2023/12/66-es-fenykoszoru-lett-az-o-fejen.html

https://boatswain2.blogspot.com/2023/12/manicheusok-12-bezzeg-szep-fenyes.html

https://boatswain2.blogspot.com/2023/12/manicheusok-7-nezd-utazasod-osvenye.html

https://boatswain2.blogspot.com/2023/12/manicheusok-8-hogy-az-amen-dicsosegerol.html

https://boatswain2.blogspot.com/2023/12/manicheusok-14-olyanna-teszlek-mint.html



Φήμιος https://phemios69.blogspot.com/



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése