2025. január 21., kedd

110. zsoltár ( filantrópia ~ Κύριος ἐκ δεξιῶν σου ) ~ "To baer witness to the truth..." / "Az igazságnál több tiszteletet nem érdemel az ember." ( Szókratész )

 
"Mert az Úr Isten megesküdt tenéked,
Mellyet meg nem bán soha örökké,
Melkizedek rendi szerint (ezt értsed)
Te vagy az főpap most és örökké.

Az úton iszik ő az folyamatból,
Kinek vize foly nagy harsagással,
Ennekokáért ő nagy hatalmából
Fejét fölemeli méltósággal."

( Szenci Molnár Albert )
 
"Jobbod felől áll mindenkor az Isten,
Temelletted búsul, indul keményen."
 
( Bogáti Fazakas Miklós ) 
 
 "Ma délelőtt a lég üvegszerű.
Üvegfalon s új üvegfalon át
ámulva lépdelek,
hogy – este bár szívem majd szétrepedt –
ládd
mily egyszerű
élni csodát,
élni tovább."
 
( Illyés Gyula, Kisértet )

 "A közönséges halandóra azonban rendszerint az örültségnek valamely kevésbé csendes válfaja jellemző, s ezt hívják passziónak, néha vesszőparipának; az ember például bélyeget gyűjt, kaktuszt nevel, szenvedélyes gombász, akvarista, sakkozó, rádióamatőrként a rövidhullámokat kergeti az éterben és a többi. Általában az emberekről beszélek, holott inkább csak a férfiakról kellene szólnom. A nőkön sokkal kevésbé, majdnem hogy ritkán lesz úrrá a gyűjtés, a tenyésztés vagy egyáltalán az amatőr tevékenység szenvedélye. Az már más kérdés, azért van-e ez így, mert a nők kevésbé játékosak, mint mi, férfiak, vagy azért, mert érdeklődésük inkább személyes, mint tárgyi jellegű, inkább általános, mint szűk körre specializált. Elégedjünk meg azzal a megállapítással, hogy tíz passzió közül kilenc jut a férfiakra, alig egy a nőkre. (...)

( Talán ezért gondolták a régi görögök, hogy a "nousz" a nőkből hiányzik... )

Minden igazi passzió két összetevőből áll. Az egyik érzelmi: egyszerűen örömet lelünk egy tárgyban, valamiféle szeretet fűz hozzá. Az ember halakat tenyészt az akváriumban, mert szereti őket. Vagy lepkéket gyűjt, mert kedvét leli titokzatos szépségükben. 

De ne becsüljük túl ezt az érzelmi tényezőt: minden passziónak jóval erősebb oldala egy másik, jellegzetesen férfias tényező mégpedig a szakszerűségre való hajlam. Az ember nemcsak azért lesz bélyeggyűjtő, mert szereti a bélyegeket, hanem mert a gyűjtés során bizonyos szakmai ismereteket érvényesít, és bizonyos gyűjtési szabályokat valósít meg. 

A férfi azért lesz gyűjtő vagy tenyésztő  mert szakember akar lenni valamiben, amit maga választott ki.

Nem elégszik meg azzal, hogy szenvedélyes vadász, szenvedélyesen óhajtja, hogy a vadászat avatott szakértője legyen. Azt mondhatnám, hogy a passzió a szakszerűségre irányuló férfiösztön, amely a játék területén nyilvánul meg. 

Mert a passzió addig marad passzió, ameddig játék és egyéni kedvtelés, amellyel az ember csak maga szórakozik. Például évek hosszú során át ismerünk valakit, s egyszerre meglepetéssel halljuk: porcelánt gyűjt, vagy szenvedélyes galambtenyésztő. Az ember rendszerint nem beszél a passzióiról, talán még egy kicsit pironkodik is miattuk, de semmi esetre sem terrorizálja velük a környezetét. Az igazi passzió lehet szenvedély dolga, de nem lehet elvi kérdés.

Mihelyt elvből foglalkozunk valamivel, az már nem a magánügyünk, mert az elvet arról lehet felismerni, hogy rá akarjuk kényszeríteni a környezetünkre. 

Mondjuk, például a filantrópia lehet passzió, amíg csendben, a magunk örömére űzzük, de ha elvből vagyunk a filantrópia hívei, akkor elkezdünk nyilvánosan szónokolni, szervezni, és az egész világ kötelességévé akarjuk tenni, hogy fogadja el filantropikus programunkat. Ez minden különbség a passzió és a rögeszme közt, a passzió játék marad, a rögeszme pedig szörnyen komoly és elvszerű valami. Például politikai nézeteinkről nem tudunk hallgatni mint privát érdeklődési körünkről, és nem vagyunk képesek hosszú estéken át azzal ütni agyon az időt, hogy szép csendesen magunk foglalkozzunk saját nemzetgazdasági álláspontjainkkal. Mihelyt valami elvvé válik, nincs mentség, kénytelenek vagyunk a környezetünket veszélyeztetni vele, hogy másokat meggyőzzünk, kioktassunk, s a magunk pártjára állítsunk.

Mindebből pedig nyilvánvaló, hogy mekkora szerencse az emberiségre, hogy annyi emberi kedvtelés és szenvedély maradt meg csupán passziónak. 
 
 
(1936)" 
 
( Karel Capek, Emberi dolgok, A passzió, 42-43 )

"Mi van? - kérdi a pincértől.

A pincér zavartan köhint. Valami van a fején, uram. Knotek úr ismét a fejéhez nyúl. Semmi. A feje sima és száraz, mint mindig
.
Mi van a fejemen? - horkantja.

Valami fénykör - dadogja a pincér tétován. - Csak nézem, nézem.
 
Knotek úr Összevonja a szemöldökét. Ezek itt bizonyára tréfát űznek a kopaszságából.

- Menjen a dolgára mondja élesen, és nekikezd a kávéjának. De a biztonság kedvéért még körülnéz, és megpillantja magát a tükörben: látja a szolid tonzúrát, de Uramisten, fölötte valami aranyszínű kör van!...

Knotek úr felugrik és közelebb megy a tükörhöz. Az aranyszínű kör vele megy. Knotek úr mind a két kezével oda kap, de nem fog semmit. Keze átjárja a fénykört, amely teljesen anyagtalan, csak egy icipicit melegíti az ujjait.

- Mitől tetszett ezt kapni? - kérdi a pincér együttérzéssel.

( Karel Capek, Kínos történetek, A Glória, 268 )

"Míg gyermek voltam én,
megmentett gyakran egy isten
az emberek zaja és botja ellen,
békén játszhattam akkor
a liget virágai közt, és
kisded szellői az égnek
velem együtt játsztak.

És mint a növény
szivét vidítod,
ha nyúlni kezd feléd
törékeny kis kezével,

úgy vidítottad szivemet is,
atyám, Héliosz, s mint Endümiont,
kegyedbe fogadtál
mennyei Luna.

Ó mind, ti baráti,
hú istenek!
bárcsak tudnátok,
mit szeretett a lelkem! 

Noha néven még azidőn
nem szólítottalak, és nevemen
nem hivtatok, úgy, ahogy ők, akik egymást
ismerni vélik: az emberek.

 De én ismertelek,
jobban, mint embert bármikor is,
értettem az Éter csöndjét,
de az emberi szót sohasem.

A zsongó liget
összhangzata nevelt,
és szeretni virágok
ölén tanultam.

Az istenek karján serdültem én föl."

( Hölderlin, Míg gyermek voltam, 38 )

"Bár mindenkitől független voltam, mégis mindenkinek szolgája lettem, hogy minél többet megnyerjek. A zsidók előtt zsidóvá váltam, hogy megnyerjem a zsidókat. A törvény alá rendeltek között a törvény alárendeltje lettem – noha magam nem vagyok a törvénynek alárendelve –, csak hogy megnyerjem azokat, akik a törvény alárendeltjei. Azok közt, akikre a törvény nem vonatkozik, olyan lettem, mint aki a törvényen kívül áll – pedig nem állok Isten törvényén kívül, hanem Krisztus törvényének vagyok alárendelve –, csak hogy megnyerjem a törvény alá nem rendelteket. A gyöngék közt gyönge lettem, hogy megnyerjem a gyöngéket. Mindenkinek mindene lettem, hogy mindenkit üdvözítsek. Mindezt az evangéliumért teszem, hogy nekem is részem legyen benne." 
 
 ( 1Kor 9,19-23 )

 "A "philosophia perennis" ezenkívül azonban valami mást is jelent: a filozofálás valódi szellemére gondolok, mely minden igaz filozófusban benne él, pontosabban mindenkiben, akit ellenállhatatlanul űz egy belső kényszer, hogy e világ Λόγος-a, vagy ( Tamás fordításában ) ratio-ja után kutasson. A született filozófus ezt a szellemet - a tomizmus kifejezésével élve potenciaként - magával hozza a világba. E potencia az érett filozófussal, egy tanárral találkozva fejlődik aktussá. Így nyújtanak egymásnak kezet időn és téren át az igazi filozófusok.

 ( Edit Stein, Husserl fenomenológiája és Aquinói Szent Tamás filozófiája, 8 ) 

"Ti mind, akik már felkészültetek,
erre tartsatok, igyekezzetek a fedélzetre,
ó, be régen várt a nélkületek el nem induló bárka,
a szenteké, íme a tietek.
Itt az idő, horgonyt felszedjetek,
a fény, az élet atyja hazahívott.
Örvend minden lélek, ki jó, ki hív,
ott a
fényhonban, hogy szárnyalunk feléje.
Előre nézzetek hát, csak a
fénybe,
és félre a talmi csecsebecsékkel,
hisz békét, ínség, gond, vereség érlel!
Így legyen most is,
ők vezessenek meglelni a
fényt,
Krisztust, szenteteket."
 

( Gyöngy énekek )

"A fénysugarak bőségét árasztotta, és ragyogása semmihez sem volt hasonlítható. Világossága nem volt egyforma, hanem sokféle, és sok tulajdonságú, mialatt egyes sugarak a többieknél csodásabban világítottak. Az egész fény pedig egymásban háromféle; egyik csodásabb mint a másik...  A második világosság, a középső, csodásabb volt mint az első, az alsó; a fölöttük lévő harmadik pedig az első kettőt is felülmúlta. Az első fény, az alsó, arra hasonlított, amelyik lejött Jézusra a mennybemenetele előtt; de csak a fényessége hasonlított arra. És a világosság három fajtája különbözően sugárzott, különböző fajtájú volt, és egyik csodásabb, mint a másik." 

( Pistis Sophia, 4. fejezet )

"Mert aki nyílni akartam a napban, hajnali szélben, most mereven védem kicsi völgyem." 

 ( Vas István, Elégia )

"Mert minden dolog csak annyira létezik, amennyire látod, amennyire tudod, minden dolog csupán a Te fényedben van, és a Te glóriád nyilatkozik még abban is, ami tagad Tégedet; a sötétség a fény dicsőségét hirdeti.

 ( T. S. Eliot, Záró karének )

"Ilyenformán az elrejtőző lét megvilágosodott. E fény felragyog a művön. Ez a ragyogás a művön maga a szép. A szépség annak módja, ahogy az igazság el-nem-rejtettségként létezik." 

( Martin Heidegger )

"Ha van igazi áldozatosság: téged illet annak legdicsfényesebb koszorúja - boldog mániákusa te az önemésztő, soha ki nem merülő sugaras szeretetnek melynek gazdag jegyese vagy te a halandók között." 

( Berda József, Ápolónő )

"Martyrdom is the supreme witness given to the truth of the faith: It means bearing witness even unto death. The martyr bears witness to Christ who died and rose, to whom he is united by charity. He bears witness to the truth of the faith and of Christian doctrine. He endures death through an act of fortitude. "Let me become the food of the beasts, through whom it will be given me to, reach God."  

( Cathechism of the Catholic Church, 2473, 593 )

"A vértanúság a hit igazságának legfőbb tanúsága: tanúságot tenni mindhalálig. A mártír Krisztusról tesz tanúbizonyságot, aki meghalt és feltámadt, akivel a szeretet egyesíti. Tanúságot tesz a hit igazságáról és a keresztény tanításról. A halált a bátorság cselekedetével viseli el. „Hadd legyek a vadállatok tápláléka, akiken keresztül megkapom, hogy elérjem Istent.”  

( A Katolikus Egyház katekizmusa, 2474, 593 )

 

 

 

CX. zsoltár 

"Valami békítő messze fény..."

"Valóban sohse múltak el, csak mi változtunk, nem a Kert."

 

Királyi méltóság

szent hegyen, tiéd

az születésed óta

μετὰ σοῦ ἡ ἀρχὴ ἐν ἡμέρᾳ τῆς δυνάμεώς σου ἐν ταῖς λαμπρότησι τῶν ἁγίων σου· ἐκ γαστρὸς πρὸ ἑωσφόρου ἐγέννησά σε.

Tiéd a Kert is.

Csak menj el a díjért - az

Úr megesküdött...

ὤμοσε Κύριος καὶ οὐ μεταμεληθήσεται· σὺ ἱερεὺς εἰς τὸν αἰῶνα κατὰ τὴν τάξιν Μελχισεδέκ.


Úr megesküdött: és nem

bánja meg. Pap vagy 

te élni s tanítani

a csodát, élni 

tovább, élni a Fényt. 

Jó hírt - az igazságot. 

ὤμοσε Κύριος καὶ οὐ μεταμεληθήσεται· σὺ ἱερεὺς εἰς τὸν αἰῶνα κατὰ τὴν τάξιν Μελχισεδέκ.

 

Jobbodon áll az Úr  

Κύριος ἐκ δεξιῶν σου :  

a patakból iszik, újra fölemeli a fejét  

ἐκ χειμάῤῥου ἐν ὁδῷ πίεται· διὰ τοῦτο ὑψώσει κεφαλήν.

 

https://boatswain69.blogspot.com/2021/09/a-bolond-profeta-vii-masodik-d.html 

https://boatswain69.blogspot.com/2021/09/a-bolond-profeta-v-masodik-d-deviancia.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/06/a-belso-lenyeget-vettem-at-iii-i.html

https://boatswain2.blogspot.com/2025/01/elni-csodat-elni-tovabb-talan-akad-meg.html

https://boatswain2.blogspot.com/2024/07/bogaras-ugron-vasat-keres-iii-mert-nem.html

https://boatswain2.blogspot.com/2024/07/rilke-vii-valami-bekito-es-messze-feny.html

 

https://boatswain69.blogspot.com/2022/02/to-baer-witness-to-truth-iv1-33-apa.html

https://boatswain69.blogspot.com/2022/02/to-baer-witness-to-truth-iii-30-menj.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/05/confitemini.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/06/a-belso-lenyeget-vettem-at-iii-i.html

https://boatswain69.blogspot.com/2022/02/tuo-tibi-judicio-est-utendum-viii-es.html

https://boatswain2.blogspot.com/2024/04/ha-valaki-kozuletek-elso-akar-lenni-az.html 


https://boatswain69.blogspot.com/2022/04/erzekeny-planta-kert-i-szeparany.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/01/gnosztikus-irodalom-civ-lxiii-daimon-7.html

https://boatswain69.blogspot.com/2024/01/koszonom-o-egy-regi-fiatal-kert-kepet.html

https://boatswain2.blogspot.com/2024/07/requiem-iii-egyre-tobben-hianyzanak.html


https://boatswain69.blogspot.com/2020/09/a-tornacon-az-asszony-elorehajolt-s.html

https://boatswain69.blogspot.com/2022/10/x-esszenusok-kulonuljetek-el-iii-lam.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/01/gnosztikus-irodalom-lxxxii-xliii.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/letezz-mint-krisztusi-aldas.html

https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/s-tanar-nem-lazad-fel.html

https://boatswain69.blogspot.com/2023/02/fonix-vii-remenyseg-pedig-nem-szegyenit.html

https://boatswain69.blogspot.com/2022/12/gnosztikus-irodalom-xxxiv-nag-hammadi.html


https://boatswain69.blogspot.com/2020/10/csak-el-kell-menni-dijert.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/07/hova-vagy-csak-elerhet-e-ii-van-es.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/10/trombita-7-feherruhas-sereg-az.html

https://boatswain69.blogspot.com/2021/09/pecsetgyuru-ii-bezarom-barkat-metanoia.html

 


Κύριος ἐκ δεξιῶν σου


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése