Mellyet meg nem bán soha örökké,
Melkizedek rendi szerint (ezt értsed)
Te vagy az főpap most és örökké.
Kinek vize foly nagy harsagással,
Ennekokáért ő nagy hatalmából
Fejét fölemeli méltósággal."
Temelletted búsul, indul keményen."
"A közönséges halandóra azonban rendszerint az örültségnek valamely kevésbé csendes válfaja jellemző, s ezt hívják passziónak, néha vesszőparipának; az ember például bélyeget gyűjt, kaktuszt nevel, szenvedélyes gombász, akvarista, sakkozó, rádióamatőrként a rövidhullámokat kergeti az éterben és a többi. Általában az emberekről beszélek, holott inkább csak a férfiakról kellene szólnom. A nőkön sokkal kevésbé, majdnem hogy ritkán lesz úrrá a gyűjtés, a tenyésztés vagy egyáltalán az amatőr tevékenység szenvedélye. Az már más kérdés, azért van-e ez így, mert a nők kevésbé játékosak, mint mi, férfiak, vagy azért, mert érdeklődésük inkább személyes, mint tárgyi jellegű, inkább általános, mint szűk körre specializált. Elégedjünk meg azzal a megállapítással, hogy tíz passzió közül kilenc jut a férfiakra, alig egy a nőkre. (...)
( Talán ezért gondolták a régi görögök, hogy a "nousz" a nőkből hiányzik... )
Minden igazi passzió két összetevőből áll. Az egyik érzelmi: egyszerűen örömet lelünk egy tárgyban, valamiféle szeretet fűz hozzá. Az ember halakat tenyészt az akváriumban, mert szereti őket. Vagy lepkéket gyűjt, mert kedvét leli titokzatos szépségükben.
De ne becsüljük túl ezt az érzelmi tényezőt: minden passziónak jóval erősebb oldala egy másik, jellegzetesen férfias tényező mégpedig a szakszerűségre való hajlam. Az ember nemcsak azért lesz bélyeggyűjtő, mert szereti a bélyegeket, hanem mert a gyűjtés során bizonyos szakmai ismereteket érvényesít, és bizonyos gyűjtési szabályokat valósít meg.
A férfi azért lesz gyűjtő vagy tenyésztő mert szakember akar lenni valamiben, amit maga választott ki.
Mihelyt elvből foglalkozunk valamivel, az már nem a magánügyünk, mert az elvet arról lehet felismerni, hogy rá akarjuk kényszeríteni a környezetünkre.
Mindebből pedig nyilvánvaló, hogy mekkora szerencse az emberiségre, hogy annyi emberi kedvtelés és szenvedély maradt meg csupán passziónak.
"Mi van? - kérdi a pincértől.
A pincér zavartan köhint. Valami van a fején, uram. Knotek úr ismét a fejéhez nyúl. Semmi. A feje sima és száraz, mint mindig
.
Mi van a fejemen? - horkantja.
Valami fénykör - dadogja a pincér tétován. - Csak nézem, nézem.
Knotek úr Összevonja a szemöldökét. Ezek itt bizonyára tréfát űznek a kopaszságából.
- Menjen a dolgára mondja élesen, és nekikezd a kávéjának. De a biztonság kedvéért még körülnéz, és megpillantja magát a tükörben: látja a szolid tonzúrát, de Uramisten, fölötte valami aranyszínű kör van!...
Knotek úr felugrik és közelebb megy a tükörhöz. Az aranyszínű kör vele megy. Knotek úr mind a két kezével oda kap, de nem fog semmit. Keze átjárja a fénykört, amely teljesen anyagtalan, csak egy icipicit melegíti az ujjait.
- Mitől tetszett ezt kapni? - kérdi a pincér együttérzéssel."
( Karel Capek, Kínos történetek, A Glória, 268 )
"Míg gyermek voltam én,
megmentett gyakran egy isten
az emberek zaja és botja ellen,
békén játszhattam akkor
a liget virágai közt, és
kisded szellői az égnek
velem együtt játsztak.
És mint a növény
szivét vidítod,
ha nyúlni kezd feléd
törékeny kis kezével,
úgy vidítottad szivemet is,
atyám, Héliosz, s mint Endümiont,
kegyedbe fogadtál
mennyei Luna.
Ó mind, ti baráti,
hú istenek!
bárcsak tudnátok,
mit szeretett a lelkem!
Noha néven még azidőn
nem szólítottalak, és nevemen
nem hivtatok, úgy, ahogy ők, akik egymást
ismerni vélik: az emberek.
De én ismertelek,
jobban, mint embert bármikor is,
értettem az Éter csöndjét,
de az emberi szót sohasem.
A zsongó liget
összhangzata nevelt,
és szeretni virágok
ölén tanultam.
Az istenek karján serdültem én föl."
( Hölderlin, Míg gyermek voltam, 38 )
"A "philosophia perennis" ezenkívül azonban valami mást is jelent: a filozofálás valódi szellemére gondolok, mely minden igaz filozófusban benne él, pontosabban mindenkiben, akit ellenállhatatlanul űz egy belső kényszer, hogy e világ Λόγος-a, vagy ( Tamás fordításában ) ratio-ja után kutasson. A született filozófus ezt a szellemet - a tomizmus kifejezésével élve potenciaként - magával hozza a világba. E potencia az érett filozófussal, egy tanárral találkozva fejlődik aktussá. Így nyújtanak egymásnak kezet időn és téren át az igazi filozófusok."
( Edit Stein, Husserl fenomenológiája és Aquinói Szent Tamás filozófiája, 8 )
"Ti mind, akik már felkészültetek,
erre tartsatok, igyekezzetek a fedélzetre,
ó, be régen várt a nélkületek el nem induló bárka,
a szenteké, íme a tietek.
Itt az idő, horgonyt felszedjetek,
a fény, az élet atyja hazahívott.
Örvend minden lélek, ki jó, ki hív,
ott a fényhonban, hogy szárnyalunk feléje.
Előre nézzetek hát, csak a fénybe,
és félre a talmi csecsebecsékkel,
hisz békét, ínség, gond, vereség érlel!
Így legyen most is,
ők vezessenek meglelni a fényt,
Krisztust, szenteteket."
( Gyöngy énekek )
"A fénysugarak bőségét árasztotta, és ragyogása semmihez sem volt hasonlítható. Világossága nem volt egyforma, hanem sokféle, és sok tulajdonságú, mialatt egyes sugarak a többieknél csodásabban világítottak. Az egész fény pedig egymásban háromféle; egyik csodásabb mint a másik... A második világosság, a középső, csodásabb volt mint az első, az alsó; a fölöttük lévő harmadik pedig az első kettőt is felülmúlta. Az első fény, az alsó, arra hasonlított, amelyik lejött Jézusra a mennybemenetele előtt; de csak a fényessége hasonlított arra. És a világosság három fajtája különbözően sugárzott, különböző fajtájú volt, és egyik csodásabb, mint a másik."
( Pistis Sophia, 4. fejezet )
"Mert aki nyílni akartam a napban, hajnali szélben, most mereven védem kicsi völgyem."
( Vas István, Elégia )
"Mert minden dolog csak annyira létezik, amennyire látod, amennyire tudod, minden dolog csupán a Te fényedben van, és a Te glóriád nyilatkozik még abban is, ami tagad Tégedet; a sötétség a fény dicsőségét hirdeti."
( T. S. Eliot, Záró karének )
"Ilyenformán az elrejtőző lét megvilágosodott. E fény felragyog a művön. Ez a ragyogás a művön maga a szép. A szépség annak módja, ahogy az igazság el-nem-rejtettségként létezik."
( Martin Heidegger )
"Ha van igazi áldozatosság: téged illet annak legdicsfényesebb koszorúja - boldog mániákusa te az önemésztő, soha ki nem merülő sugaras szeretetnek melynek gazdag jegyese vagy te a halandók között."
( Berda József, Ápolónő )
"Martyrdom is the supreme witness given to the truth of the faith: It means bearing witness even unto death. The martyr bears witness to Christ who died and rose, to whom he is united by charity. He bears witness to the truth of the faith and of Christian doctrine. He endures death through an act of fortitude. "Let me become the food of the beasts, through whom it will be given me to, reach God."
( Cathechism of the Catholic Church, 2473, 593 )
"A vértanúság a hit igazságának legfőbb tanúsága: tanúságot tenni mindhalálig. A mártír Krisztusról tesz tanúbizonyságot, aki meghalt és feltámadt, akivel a szeretet egyesíti. Tanúságot tesz a hit igazságáról és a keresztény tanításról. A halált a bátorság cselekedetével viseli el. „Hadd legyek a vadállatok tápláléka, akiken keresztül megkapom, hogy elérjem Istent.”
( A Katolikus Egyház katekizmusa, 2474, 593 )
CX. zsoltár
"Valami békítő messze fény..."
"Valóban sohse múltak el, csak mi változtunk, nem a Kert."
Királyi méltóság a
szent hegyen, tiéd
az születésed óta
μετὰ σοῦ ἡ ἀρχὴ ἐν ἡμέρᾳ τῆς δυνάμεώς σου ἐν ταῖς λαμπρότησι τῶν ἁγίων σου· ἐκ γαστρὸς πρὸ ἑωσφόρου ἐγέννησά σε.
Tiéd a Kert is.
Csak menj el a díjért - az
Úr megesküdött...
ὤμοσε Κύριος καὶ οὐ μεταμεληθήσεται· σὺ ἱερεὺς εἰς τὸν αἰῶνα κατὰ τὴν τάξιν Μελχισεδέκ.
Úr megesküdött: és nem
bánja meg. Pap vagy
te élni s tanítani
a csodát, élni
tovább, élni a Fényt.
Jó hírt - az igazságot.
ὤμοσε Κύριος καὶ
οὐ μεταμεληθήσεται· σὺ ἱερεὺς εἰς τὸν
αἰῶνα κατὰ τὴν τάξιν Μελχισεδέκ.
Jobbodon áll az Úr
Κύριος ἐκ δεξιῶν σου :
a patakból iszik, újra fölemeli a fejét
ἐκ χειμάῤῥου ἐν ὁδῷ πίεται· διὰ τοῦτο ὑψώσει κεφαλήν.
https://boatswain69.blogspot.com/2021/09/a-bolond-profeta-vii-masodik-d.html
https://boatswain69.blogspot.com/2021/09/a-bolond-profeta-v-masodik-d-deviancia.html
https://boatswain69.blogspot.com/2021/06/a-belso-lenyeget-vettem-at-iii-i.html
https://boatswain2.blogspot.com/2025/01/elni-csodat-elni-tovabb-talan-akad-meg.html
https://boatswain2.blogspot.com/2024/07/bogaras-ugron-vasat-keres-iii-mert-nem.html
https://boatswain2.blogspot.com/2024/07/rilke-vii-valami-bekito-es-messze-feny.html
https://boatswain69.blogspot.com/2022/02/to-baer-witness-to-truth-iv1-33-apa.html
https://boatswain69.blogspot.com/2022/02/to-baer-witness-to-truth-iii-30-menj.html
https://boatswain69.blogspot.com/2021/05/confitemini.html
https://boatswain69.blogspot.com/2021/06/a-belso-lenyeget-vettem-at-iii-i.html
https://boatswain69.blogspot.com/2022/02/tuo-tibi-judicio-est-utendum-viii-es.html
https://boatswain2.blogspot.com/2024/04/ha-valaki-kozuletek-elso-akar-lenni-az.html
https://boatswain69.blogspot.com/2022/04/erzekeny-planta-kert-i-szeparany.html
https://boatswain69.blogspot.com/2023/01/gnosztikus-irodalom-civ-lxiii-daimon-7.html
https://boatswain69.blogspot.com/2024/01/koszonom-o-egy-regi-fiatal-kert-kepet.html
https://boatswain2.blogspot.com/2024/07/requiem-iii-egyre-tobben-hianyzanak.html
https://boatswain69.blogspot.com/2020/09/a-tornacon-az-asszony-elorehajolt-s.html
https://boatswain69.blogspot.com/2022/10/x-esszenusok-kulonuljetek-el-iii-lam.html
https://boatswain69.blogspot.com/2023/01/gnosztikus-irodalom-lxxxii-xliii.html
https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/letezz-mint-krisztusi-aldas.html
https://boatswain69.blogspot.com/2020/08/s-tanar-nem-lazad-fel.html
https://boatswain69.blogspot.com/2023/02/fonix-vii-remenyseg-pedig-nem-szegyenit.html
https://boatswain69.blogspot.com/2022/12/gnosztikus-irodalom-xxxiv-nag-hammadi.html
https://boatswain69.blogspot.com/2020/10/csak-el-kell-menni-dijert.html
https://boatswain69.blogspot.com/2021/07/hova-vagy-csak-elerhet-e-ii-van-es.html
https://boatswain69.blogspot.com/2021/10/trombita-7-feherruhas-sereg-az.html
https://boatswain69.blogspot.com/2021/09/pecsetgyuru-ii-bezarom-barkat-metanoia.html
![]() |
Κύριος ἐκ δεξιῶν σου |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése